ALLMÄNNA VILLKOR

1.       Tillämplighet

1.1   Nedan allmänna uppdragsvillkor gäller för samtliga uppdrag och all rådgivning som Advokat Sarah Pedersen AB, org.nr. 559367-3170 (nedan ”Advokatbyrån”) tillhandahåller för sina klienter.

1.2   Genom att anlita Advokatbyrån anses klienten ha accepterat dessa allmänna villkor, varför dessa allmänna villkor ska utgöra avtalsinnehåll mellan klienten och Advokatbyrån.

1.3   Advokatbyråns verksamhet bedrivs enligt de regler och principer som fastställs av Sveriges advokatsamfund. Dessa regler och principer framgår av Sveriges advokatsamfunds hemsida, www.advokatsamfundet.se

1.4   Den rådgivning som lämnas av Advokatbyrån är anpassad efter de specifika omständigheter, instruktioner och fakta som kommit Advokatbyrån tillhanda i samband med varje enskilt uppdrag.

1.5   Advokatbyråns rådgivning omfattar inte skattefrågor eller eventuella skattekonsekvenser.

1.6   Advokatbyråns rådgivning avser endast svensk rätt. För det fall Advokatbyrån uttalar sig om rättsläget i andra jurisdiktioner sker detta endast upplysningsvis, baserat på allmän kunskap och utgör därmed inte sådan juridisk rådgivning för vilken Advokatbyrån tar ansvar.

1.7   Samtliga anställda utför tjänster i enlighet med dessa allmänna villkor, varför ingen av Advokatbyråns anställda har något personligt ansvar gentemot klient utöver vad som följer av tvingande regler.

2.       Intressekonflikter

2.1   Advokatbyrån kan inte företräda en klient om det föreligger en intressekonflikt, beaktansvärd risk för intressekonflikt eller jäv i förhållande till annan klient. Innan Advokatbyrån tar sig an ett uppdrag genomför Advokatbyrån sedvanlig jävskontroll baserat på den information som lämnats från klient.

2.2   Den av advokatbyrån utställda fullmakten anger i vilket ärende Advokatbyrån kan agera för klients räkning. En intressekonflikt eller jävssituation kan uppkomma under pågående uppdrag, vilket kan hindra Advokatbyrån från att fortsätta företräda klienten i pågående ärende.

3.       Kommunikation

3.1   Genom att klient anlitat Advokatbyrån anses klienten ha godkänt att Advokatbyrån kommunicerar med klienten via e-post och telefon.

3.2   Klienter ombeds att informera Advokatbyrån om kontaktuppgifterna ändras såsom telefonnummer eller e-postadress samt säkerställa att Advokatbyråns e-postmeddelanden inte hamnar i skräpposten.

4.       Uppdragets omfattning

4.1   Uppdragets omfattning anges i en kort beskrivning via e-post från advokaten. Omfattning och typ av ärende kan enligt överenskommelse ändras, utökas eller minska, både genom muntlig eller skriftlig överenskommelse mellan Advokatbyrån och klienten.

5.       Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

5.1   Advokater och biträdande jurister som är verksamma på Advokatbyrån är skyldiga att följa lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär främst att Advokatbyrån är skyldig att inhämta klientkännedom (kontroll av klienters identitet och ägarförhållanden), granska och rapportera misstänkta fall av penningtvätt och terrorfinansiering till polisen och bevara handlingar och uppgifter avseende klientkännedom och rapportering i tio år.

5.2   Advokatbyrån är förhindrade enligt lag att underrätta klient om misstanke föreligger eller om anmälan till polisen har gjorts. I sådant fall är Advokatbyrån förpliktade att avböja eller frånträda uppdraget.

6.       Arvode, utlägg och erläggande av betalning

6.1   För Advokatbyråns arbete debiteras skäligt arvode jämte mervärdesskatt enligt regler från Sveriges Advokatsamfund. Advokatbyråns arvode baseras på nedlagd tid i enlighet med avtalad timtaxa, uppdragets omfattning, art, komplexitet/svårighetsgrad.

6.2   Om inte annat överenskommits debiteras arvode per timme utfört arbete. Lägsta debiterbara tid är en sjättedel (0,2) av en timme.

6.3   Advokatbyråns timarvoden ses över varje år, och klient kommer att debiteras med det tillämpliga arvodet vid tidpunkten för fakturering.

6.4   I vissa typer av uppdrag som när advokat förordnas som offentlig försvarare, målsägandebiträde, särskild företrädare eller offentligt biträde eller i andra ärenden där rättshjälp beviljats, följer arvodesnivån av lag. Advokatbyrån är i dessa fall förhindrad att tillämpa annan timkostnadsnorm.

6.5   Advokatbyrån fakturerar klient månadsvis, slutfakturering eller delfakturering. Med delfakturering avses debitering av slutligt arvode för del av arbete som kan hänföras till viss tidsperiod eller visst arbetsmoment. Betalningsvillkor är 30 dagar från fakturadatum.

6.6   Utöver Advokatbyråns arvode kan kostnader för utlägg uppkomma och debiteras.

6.7   Betalning ska ske i svenska kronor. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Advokatbyrån förbehåller sig rätten att vid utebliven betalning ställa in ytterligare arbete i ärendet alternativt avsluta och frånträda uppdraget.

7.       Förskott

7.1 Advokatbyrån har rätt att begära skäligt arvode avseende arvode och utlägg innan arbetet påbörjas. Detta förskott hålls avskilt som klientmedel på klientmedelskonto och kommer användas för att reglera framtida fakturor.

7.2 Advokatbyråns arvode kan bli högre eller lägre än förskottsbeloppet. Om Advokatbyrån när uppdraget avslutas erhållit ett högre belopp än vad som fakturerats, betalas överskottet ut till klienten.

7.3 Advokatbyrån förbehåller sig rätten att under arbetets gång begära ytterligare förskott från klienten.

8.       Rättsskydd

8.1 Om uppdraget avser en tvist kan i klientens hemförsäkring ingående rättsskydd täcka vissa av klientens kostnader. Oavsett försäkringsvillkoren måste klienten betala för Advokatbyråns arbete och eventuella utlägg i enlighet med dessa allmänna villkor.

9.       Ansvar och ansvarsbegränsning

9.1 Advokatbyråns ansvar för skada som klient vållats till följd av fel eller försummelse från Advokatbyråns sida vid uppdragets utförande är begränsat till ett belopp som motsvarar tre gånger arvodet för uppdraget.

9.2 Advokatbyråns ansvar är att begränsa till den skada klienten lider. Det innebär att ansvaret ska reduceras med alla belopp som kan utfås enligt försäkring som klient har tecknat eller som har tecknats för klient eller avtal där klient är part eller förmånstagare, om det inte är oförenligt med klients avtal med en försäkringsgivare eller annan tredje part eller om klients rättigheter gentemot en försäkringsgivare eller tredje part inskränks på grund av detta.

9.3 Advokatbyråns ansvar omfattar inte minskning eller bortfall av produktion, omsättning eller vinst, utebliven besparing eller annan indirekt skada eller följdskada, oavsett om skadan varit svårt att förutse eller ej.

9.4 Med undantag för vad som anges i punkt 9.7 nedan åtar Advokatbyrån sig inte något ansvar gentemot någon tredje man på grund av klients användning av dokument eller annan rådgivning från Advokatbyrån.

9.5 Om det inte är särskilt avtalat kommer Advokatbyrån inte att ansvara för att fastställa tidpunkter uppfylls eller för att någon del av arbetet för klient inte färdigställs inom föreslagna tidsramar, eller för att Advokatbyrån inte har en möjlighet att påbörja eller fortsätta arbetet på grund av omständigheter utanför Advokatbyråns kontroll.

9.6 Advokatbyråns ansvar omfattar aldrig skatterättsliga konsekvenser.

9.7 Om Advokatbyrån, på klients begäran, avtalar att tredje man kan förlita sig på ett dokument som tagits fram av Advokatbyrån eller rådgivning som lämnats av Advokatbyrån ska detta inte öka eller i övrigt påverka Advokatbyråns ansvar. Advokatbyrån ska vara ansvariga gentemot sådan tredje man i den utsträckning som Advokatbyrån är ansvariga gentemot klient. Alla belopp som betalas till tredje man till följd av detta ansvar ska i motsvarande mån reducera Advokatbyråns ansvar gentemot klienten. Om särskilt avtalats att tredje man får förlita sig på dokument som tagits fram av Advokatbyrån eller på råd som Advokatbyrån har lämnat uppstår inte klientförhållande mellan Advokatbyrån och denna tredje man.

10.   Utomstående rådgivare och konsulter

10.1 Uppdraget kan komma att kräva att andra rådgivare eller konsulter biträder klienten i specifika delar. Advokatbyrån kan då vara klienten behjälplig med att för klientens räkning informera eller instruera sådana rådgivare eller konsulter.

10.2 Advokatbyrån har inget ansvar för råd och tjänster som rådgivare eller konsulter tillhandahåller. Rådgivares och konsulters arvoden och utlägg svarar inte Advokatbyrån för, varför deras fakturor kommer att adresseras direkt till klienten.

11.   Sekretess

11.1 Advokatbyrån har en utökad sekretesskyldighet vilket följer av lag. Information som Advokatbyrån erhåller i samband med antagande av ett uppdrag kommer Advokatbyrån behandla konfidentiellt. Advokatbyrån kommer inte avslöja sådan information för någon förutom när klient gett sitt samtycke härtill.

11.2 Om advokaten inom ramen för uppdraget anlitar eller samarbetar med annan rådgivare har Advokatbyrån rätt att lämna ut relevant information för att denne ska kunna lämna råd eller tillhandahålla tjänster till klienten.

12.   Hantering av personuppgifter

12.1 Genom att anlita Advokatbyrån samtycker klienten till att Advokatbyrån samlar in, lagrar, behandlar och använder klientens personuppgifter i Advokatbyråns klientdatabas. Advokatbyrån åtar sig att hantera uppgifterna på säkert sätt. Personuppgifterna omfattas av tystnadsplikten.

12.2 För mer information hur Advokatbyrån hanterar dina personuppgifter hänvisas till ”Integritetspolicy” som finns att tillgå på Advokatbyråns hemsida.

13.   Reklamation

13.1 Det är Advokatbyråns förhoppning att klienten är nöjd med våra tjänster då vårt främsta intresse är att tillvarata klientens intressen. Om klienten är missnöjd eller har klagomål uppskattar vi om klienten meddelar Advokatbyrån så snart som möjligt.

13.2 Eventuella krav ska ställas mot Advokatbyrån. Krav i anledning av Advokatbyråns rådgivning får inte framställas senare än 12 månader efter dagen då den sista fakturan utställdes i uppdraget som kravet avser.

13.3 Om ett ärende har inletts hos Advokatbyråns försäkringsgivare måste tvisten lösas inom ramen för försäkringsavtalet innan konsumenten kan vända sig till Konsumenttvistnämnden.

14.   Uppsägning

Klient kan när som helst säga upp avtalet med Advokatbyrån. God advokatsed anger i vilka fall Advokatbyrån har rätt eller skyldighet att frånträda ett uppdrag. Vid uppsägning eller Advokatbyråns frånträde måste klienten betala för Advokatbyråns arbete och de kostnader Advokatbyrån haft till och med dagen för uppdragets upphörande.

15.   Ändringar av allmänna villkor

Dessa allmänna villkor kan komma att ändras av Advokatbyrån vid årlig översyn. Den senaste versionen finns tillgänglig på Advokatbyråns hemsida, www.advokatpedersen.se. Ändringar i villkoren gäller endast för uppdrag som påbörjats efter det att den ändrade versionen gjorts tillgänglig på hemsidan.

16.   Tillämplig lag och tvistelösning

16.1 Dessa allmänna villkor, uppdrag eller Advokatbyråns arbetsresultat eller juridisk rådgivning ska regleras av och tolkas enligt svensk rätt.

16.2 Tvist som uppstår i anledning av dessa allmänna villkor, uppdrag eller Advokatbyråns arbetsresultat eller juridiska råd ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande och Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC).

16.3 Vid tvist mellan konsument och Advokatbyrån, och lösning i samförstånd inte uppnåtts, har klient rätt att få saken prövad hos Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd. Med konsument avses fysisk person som agerar utanför närings- eller yrkesverksamhet.

16.4 Advokatbyrån har rätt att indriva förfallna fordringar genom ansökan om betalningsföreläggande eller i
domstol som har jurisdiktion över er eller någon av era tillgångar.